Pierwsze wydanie: 2000
Stron: 509
Tłumacz: Hanna Pustuła
Coś trafiam ostatnio na książki, o których wcale nie chcę pisać. Jakoś tak się jednak składa, że czuję się zmuszona. Tym razem sama sobie jestem winna, ponieważ pisząc kiedyś o Barberze, zarzuciłam Klein, że używa nieprofesjonalnych stwierdzeń typu "jak wszyscy wiemy", "oczywiste wydaje się więc" itp. Muszę to odszczekać. Owszem, znalazłam u niej takie wyrażenia, ale w raczej kiepsko napisanej Doktrynie szoku, którą miała okazję przejrzeć (i odłożyć właśnie z tego powodu). W No logo tego nie ma.
Nie podobało mi się też, że w necie znalazłam jakieś zarzuty o zbyt spiskowej nucie tej pozycji. No, ludzie. Jak można być aż tak ślepym i zniewolonym przez to, co widać w okienku i czym się jest karmionym od maleńkości. W końcu kiedyś się jednak dorasta i jeśli nauczyli nas myśleć i formuować poprawne wnioski, to nie ma rady, trzeba zacząć dostrzegać jakieś procesy ukryte pod oficjalnym opakowaniem zabawy i przyjemności. Wiem, że łatwiej jest myśleć, że wszystko zależy od nas, nie jesteśmy podatni na wpływy, a problemy innych ludzi, gdzieś tam na końcu świata nie są naszą sprawą. Niestety, kiedy raz się człowiek dowie np. o pakistańskich dzieciakach szyjących piłki czy warunkach, w jakich robotnice robią najki, nie ma bata, nie można tego wyrzucić z głowy. Gdzie tu jakiś spisek? Gołe fakty i tyle.
Klein wspomina, że kiedy ludziom unaoczni się brudne sprawki korporacji stojących za naszymi ulubionymi markami, to wkrótce pojawia się bezsilność i rezygnacja. Przyznaje, że ludzie w końcu muszą kupować i nikt nie chce ani nie ma czasu myśleć o każdej pierdółce gdzie została wyprodukowana, na jakich zasadach, czy ludzie mają tam prawo do związków zawodowych, czy są zmuszani do nadgodzin, czy zrobiły to dzieci. Próbuje więc pokazać jakieś wyjście z tej sytuacji, jednak prawdę mówiąc mnie to nie przekonało. Po tej książce, dokładnie tak samo jak po lekturze Skonsumowanych, zostało we mnie podłe uczucie, że możemy zmieniać tylko małe fragmenciki naszej rzeczywistości, ale już nie całość. Pewnie nie o to jej chodziło, ale cóż, nie nadaję się na wojującą alterglobalistkę.
Coby jednak pomóc Wam podjąć decyzję "czytać/nie czytać". No logo to multum faktów o kurczeniu się publicznej przestrzeni; rozważania o zalewaniu konsumentów markami w każdej postaci i absolutnie na wszystkim; smutna prawda o outsourcingu i korporacyjnych fabrykach (a raczej ich kontrahentach) oraz relacja o rodzeniu się przeróżnych ruchów, którym taka sytuacja nie odpowiada. Wszystko jest doskonale udokumentowane (ponad 600 przypisów, bibliografia, aneks w postaci statystyk, tabel i wykresów). Do tego autorka jeździła po całym świecie i rozmawiała z setkami ludzi. Wszystko to zgrabnie mi się teraz łączy ze Skonsumowanymi (oraz z Magicznym światem konsumpcji Ritzer'a). Barber po prostu spojrzał na nasz świat od strony marketingu, tym aspektem Klein zajmuje się tylko przy okazji. Ją bardziej interesowało jak produkty są robione i jak bardzo ich loga nie chcą nam zniknąć z oczu (bo, ojejciu, jeszcze byśmy zapomnieli jak wygląda swoosh ;) Podobało mi się w jej pisaniu odnoszenie się do własnych doświadczeń, ironia, czasem zgryźliwe komentarze i wrzucenie kilku kolokwializmów, gdy już ją chyba krew zalewała. Przez to książka nie jest zbyt sztywna i - choć czytałam ją ponad 3 miesiące - nadal zainteresowanie mnie przy niej trzymało.
Tłumaczenie zdecydowanie jest godne pochwały. Tłumaczka nierzadko musiała zmierzyć się ze slangiem, z handlowym językiem, z bełkotem speców od marketingu. Kuleje natomiast wydanie: od groma literówek, błędów stylistycznych, interpunkcja leży. Do tego czcionka - maczek. Można się umęczyć, ale jednak warto dla zawartości. Nawet przymykam oko na czasem zbytnią lewoskrętność autorki.
Ocena: 5/6
Ocena: 5/6
Mierzyłam się z tą książką swego czasu, jednak szybko się poddałam. Ale na półce dzielnie czeka, więc się kiedyś pewnie doczeka ;)
OdpowiedzUsuńSwego czasu było zresztą modne mieć ją na swoim nocnym stoliku i podpierać się tekstem autorki w dyskusjach. Teraz już jakby mniej o niej słyszę, choć tematy wciąż aktualne.
Pamiętam, że jak ją wydano to była bestsellerem na moim roku ;) Bardzo ją wtedy chciałam przeczytać, ale jedyną opcją było siedzieć w czytelni, to nie dla mnie. O Klein czasem jeszcze coś słyszę, właśnie w kontekście tego typu tematów. Nie da się ukryć, że odwaliła kawał dobrej roboty i po niej książki tego typu stały się zdecydowanie bardziej powszechne.
OdpowiedzUsuńLiczę, że kiedyś przez nią przebrniesz:) Znajoma moja też się, niestety, poddała.
Czytałam tę książkę kilka lat temu, kiedy właśnie była modna i pamiętam, że cieszyłam się z tej "mody" na Klein, bo uznałam "No Logo" za bardzo dobrą książkę, więc fajnie, że swego czasu sporo osób przynajmniej próbowało ją czytać.
OdpowiedzUsuńSzkoda tylko, że "No Logo" to jedyna książka Klein tak dobrze napisana. "Doktrynie szoku" brak tego dopracowania, brak tej szczerej emocji i w efekcie czyta się ją znacznie gorzej.
Ale faktycznie, "No Logo" jest wydane idiotycznie, szczególnie ten drobny maczek czyni lekturę raczej niewygodną, już samo to może zniechęcać.
No mnie właśnie odrzuciły od Doktryny szoku te wszystkie "jest oczywiste", "wydaje się" bez argumentów i przypisów. No logo jest za to tak napisane, że nie można zaprzeczyć temu, o czym pisze. Wszystko odwodniła.
OdpowiedzUsuń